Bli ledare hos oss!

Ledarfika

Vem kan bli ledare?
Scoutledare kan du bli när du fyllt 18 år. I Högsbotorps scoutkår är vi ett aktivt ledargäng som trivs tillsammans och vill skapa en meningsfull fritid för barn och unga. Våra ledarlag består av både unga och äldre ledare, några är nya i ledarrollen, andra har många års erfarenhet. Vissa har varit scouter hela livet, andra har börjat med scouting i vuxen ålder. Vissa har ett stort intresse för friluftsliv medan andra är mer intresserade av andra aspekter av scouting – såsom demokrati, pedagogik eller helt enkelt att lära sig nya saker genom att göra. Du behöver alltså inte ha erfarenhet av scouting sedan innan – vi lär oss tillsammans!

Vad gör en ledare?
Som ledare på avdelning är du en del av ett ledarlag som tillsammans planerar och utför verksamheten, med stöd av centralt material såväl som från övriga kåren. De flesta avdelningarna har möten en vardag i veckan, men alla ledare måste inte vara med vid varje möte – det bestämmer ni inom ledarlaget. Kanske vill du börja som assisterande ledare och vara med några möten per termin?

Om du inte har möjlighet att vara ledare på en avdelning, finns möjlighet att vara extra ledarresurs. Då kan du vara med som ledare på utfärder och läger, eller hoppa in när ordinarie ledare inte kan. Som vuxen i kåren kan du också hjälpa till med annat än att driva verksamhet. Vi har en scoutgård och en lägergård att ta hand om, såväl externa som interna kårevenemang och eftersom vi är en ideell förening, är det vi vuxna medlemmar som på frivillig basis sköter ekonomi, administration och allt det andra som får verksamheten att rulla på. Kanske är du vår nästa kassör, eller är en fena på att beskära buskar och klippa gräs?

Vad får man?
Som ledare i Scouterna får du inte lön i pengar, men du är med och gör skillnad för barn och unga i närområdet. Dessutom skapar vi tillsammans minnen för livet och har roligt på vägen. Du kommer att utvecklas som person, och lära känna nya människor. Scouterna och Scouternas Folkhögskola kan dessutom erbjuda ett brett utbud av utbildningar.

Intresserad? Hör gärna av dig!
info@hogsbotorp.se